Dicționarul explicativ al limbii române definește Prețul ca fiind “suma de bani pe care cumpărătorul trebuie să o achite pentru achiziționarea unui produs sau a unui serviciu”, iar Costul ca fiind “totalitatea cheltuielilor, exprimate în bani, efectuate pentru producerea unui bun, executarea unei lucrări, prestarea unui serviciu”.
În contextul acestui articol, Prețul se referă la banii cheltuiți pentru achiziția unui utilaj de exploatare forestieră, iar Costul se referă la totalitatea cheltuielilor avute cu lucrul cu acest utilaj, ulterior achiziției, pe toată durata de folosință a acestuia.
De multe ori întrebăm “Cât costă?” atunci când, de fapt, vrem să știm care este Pretul de achiziție, ceea ce ne face să scăpăm din vedere importanța esențială a Costului în adevărata lui accepțiune, de element legat intrinsec de factorul Timp. Prețul îl plătim o singură dată, la achiziție, pe când Costul îl avem în permanență atâta timp cât deținem și folosim utilajul achiziționat.
Ce este mai important pentru dumneavoastră? Prețul sau Costul?
Ați cumpărat vreodată ceva ieftin (Preț mic), iar ulterior v-a părut rău, deoarece Costul de folosință a acelui produs sau serviciu s-a dovedit a fi unul mult mai mare decât ați anticipat?
Într-un sector vădit neglijat sau chiar șicanat de instituțiile financiare (bănci și firme de leasing), Prețul de achiziție tinde să aibă o importanță foarte mare, care atârnă greu în luarea unei decizii, în vederea realizării unei achiziții/investiții.
În România, piața utilajelor moderne și performante (harvestere, forwardere, funiculare) este în continuare una foarte mică, ceea ce determină posibilii finanțatori ai unei investiții, să refuze să finanțeze sau să solicite/impună clauze contractuale care îi determină pe patronii interesați de investiție să se lase păgubași (acceptarea clauzelor de genul 50% avans din valoarea unui credit de 200.000 – 300.000 euro poate duce la decapitalizare, destabilizare și chiar intrare în incapacitate de plată și faliment).
Din acest motiv, în România se vând foarte puține utilaje, comparativ cu necesarul și cu potențialul pieței. Instituțiile financiare generează, astfel, o spirală descendentă, menită să producă doar regres în sector: firmele nu-și permit să achiziționeze echipamente performante, continuă să cumpere ce le este la îndemână din punct de vedere financiar, nu reușesc să faca performanță, se târăsc de la an la an, fac întreaga activitate de exploatare forestieră tot mai puțin atractivă pentru finanțatori, care decid să nu finanțeze, etc, etc.
Imensa majoritate a celor care au disperată nevoie de utilaje moderne (pentru a-și putea continua activitatea, cu respectarea legislației în vigoare și pentru a performa și face profit), rămân blocați la nivelul de Preț, nepermițându-și să achite un Preț mare pentru un utilaj de calitate superioară.
Calitatea nu poate veni la un preț mic!
Prețul mic este expresia lipsei calității sau ascunde altceva (o oferta incompletă, un utilaj necorespunzător, lipsa serviciilor ulterioare vânzării, etc), iar lipsa calității se transpune întotdeauna în Riscuri și Costuri mari. Din acest motiv, criteriul Cost trebuie să fie cel puțin la fel de important ca Prețul.
Un patron serios de firmă de exploatare, interesat de dezvoltarea afacerii pe termen lung, de crearea unor parteneriate stabile și reciproc avantajoase, trebuie să se uite la Costul asociat derulării activității.
Un Cost mare înseamnă una sau mai multe probleme nerezolvate. Poate fi utilajul achiziționat la Preț redus, care se dovedește a fi necorespunzător solicitărilor la care este supus. Pot fi oamenii, care fie nu sunt calificați corespunzător, fie nu sunt remunerați pe măsură, fie nu au parte de condiții de lucru și de viața la pădure corespunzătoare (toate acestea sunt efecte ale gândirii deficitare că ce e ieftin e și bun).
Un Cost mic este expresia unei investiții corect realizată în utilaje corespunzătoare și în oameni bine calificați care să lucreze cu ele.
În cazul funicularelor Wyssen, Prețul este mare, deoarece este expresia calității de top produsă în Elveția, a garanției că aceste utilaje nu te lasă când ți-e lumea mai dragă, a faptului că vei găsi întotdeauna piese de schimb în stoc, indiferent de modelul achiziționat, că vei avea parte de sprijin real pe teren atunci când vei avea nevoie.
Costul aferent lucrului cu funicularele Wyssen este, în schimb, unul mic sau foarte mic, comparativ cu alte utilaje încercate în condiții similare de lucru. În plus, durata de folosință a unui funicular este de 15-20 de ani, ceea ce face ca orice calcul economic să recomande investiția imediată în acest gen de echipamente.
Vreți să exploatați în medie 10.000 mc de lemn anual cu 4 sau 5 oameni, timp de 15-20 de ani?
Vreți să aveți o producție lunară relativ constantă pe toată durata anului, indiferent de vremea de afară sau de starea solului?
Vreți să vă bucurați de stabilitatea forței de muncă?
Vreți să atrageți oameni serioși, cu gândire pe termen lung, în firma dumneavoastră?
Vreți colaborări pe termen lung cu proprietarii și administratorii de pădure serioși și profesioniști?
Vreți să vă îmbunătățiți situația financiară (atât profitul, cât și lichiditatea), astfel încât să simțiți efectiv că dețineți controlul afacerii dumneavoastră?
Vreți să fiți un om de succes, mândru de realizările dumneavoastră în materie de exploatări forestiere?
Atunci plătiți Prețul și bucurați-vă de avantajele Costului de lucru cu funicularul Wyssen, un echipament imbatabil în exploatări forestiere în zonele de munte și de deal, acolo unde trebuie ajuns la distanțe de până la 2.000 m de drumul forestier și unde drumurile forestiere fie lipsesc, fie sunt prea scumpe pentru a se justifica economic și ecologic construcția lor.
Dacă vreți să beneficiați de soluțiile oferite de funicularele Wyssen, trebuie să vă schimbați gândirea de la termen scurt (Preț) la termen lung (Cost), de la subzistență la înflorire, de la eșec profesional și personal, la succes în afaceri și atingerea potențialului cu care ați fost înzestrat!
Pentru viitorul dumneavoastră, alegeți Wyssen!
Daniel Paul Dima
+40 731 037 496
danielpaul@wyssen.com