Revista de tehnică realizată pentru a împușca banii din reclamă și cu text de umplutură reprezintă o mare problemă a pieței din România.
Ideea de a avea o redacție unde toată lumea aleargă după publicitate și eventual promovează mese rotunde și simpozioane plictisitoare, dar care aduc un ban în plus este generalizată. Nu discutăm de revistele asociațiilor profesionale, realizate corect, cu informații specifice activității, dar care nu urmăresc nici promovarea unor companii sau a unor produse și nu au caracter comercial.
De ce multe reviste de specialitate au aproape la fiecare număr un cap supradimensionat pe copertă? Deoarece singurele lor articole originale sunt interviurile, care repetă obsedant aceleași întrebări despre soarta actuală și viitoare a pieței, despre planurile personale de viitor și eventual sunt inserate descrieri luate cuvânt cu cuvânt din prospectul tehnic al produselor vândute de directorul firmei care a acceptat, și plătit, interviul.
De ce în rest vedem diagrame plictisitoare, formule matematice greu de urmărit și explicații tehnice amănunțite care cu siguranță 99,99% din cititori nu le vor urmări?
Răspunsul este simplu: revistele tehnice nu au specialiști angajați care să fie ingineri sau tehnicieni cu experiență în domeniu, și care să fie suficient de talentați să scrie articole alerte, fără multe cifre și explicații tehnice greoaie luate din manuale, ușor de citit și interesante pentru abonați. Mai simplu este să copiezi un text de curs universitar sau chiar un prospect al unui produs decât să angajezi un profesionist eficient, dar care costă.
Eficiența este maximă: investiție minimă în redacție, deoarece angajații sunt plătiți la procent de reclamă, texte de umplutură obținute gratis și de multe ori o grafică ca la armată, care se repetă obsedant de ani de zile.
Există și altfel de reviste, de calitate, și nu trebuie să mergeți prea departe, în țările dezvoltate economic, deoarece ele funcționează pe piața din România. Dar acestea sunt sufocate, și nu numai ele, de piața revistelor oportuniste, din acest motiv se văd mai greu și își fac loc mai greu spre top. Reviste cu un conținut clar, cu oameni care de ani de zile scriu texte originale, cu o bună pregătire tehnică și teoretică și practică, care au contacte în toată lumea și sunt invitați de marii producători, la marile evenimente internaționale, ca o recunoaștere a calităților lor de ziariști specializați.
Acestea sunt reviste frumoase ca și grafică, ușor de citit și care au un rol important nu numai pe piața comercială dar și ca dezvoltare a educației tehnice a unor viitori manageri.
Sprijiniți-le să se dezvolte, deoarece și ele au importanța lor, unică și de necontestat, spre o piață corectă în România.